Quran Explorer - [Sura : 32, Verse : 1 - 30]

Sunday, October 24, 2010

experient dat will never forget...(part 1)

Salam...first time aku wat blog..
so nk katekan dh hmpir 3 thun aku buka profile blogger nie tp xpenah cube untuk cipta stu..
so dis is da first time ever..

so dis is my stories...

ketika itu aku tingkatan 4 2004 bersekolah di SMK Datuk Hj Abdul Samad Port Dickson..Aku dizaman tingkatan 4 adalah zaman yg pling aku ingin rebut peluang untuk aktif dlm pelbagai aktiviti..Tidak sangka yang doa aku dmakbulkan Allah SWT..Perkara yg betul2 tidak boleh aku lupakan..
Ketika aku dipilih unutk menyertai setu kem pemimpin rakan sebaya..aku dengn betul2 teruja nk menyertainya..tapi dengan tidak semenanya kereta toyota unser milik Arwahyarham pakcik Ehsan masuk kepekarangan Asramaku..
Lalu kedua ibu bapaku serta nendaku keluar dri kereta tersebut..aku meluru ke arah mereka dn bertnya ape yg sedang berlaku..
lantas dengan nada yg lemah ibuku suruh ikut mereka untuk dptkan suntikan vaksin...
aku dberi keizinan oleh ketua waden cikgu Rozulan dn kem itu terpakse aku lupekan..
btpa hncur haiku ketika itu..aku impikan untuk mnyertainya..aptah lgi bile mereka yg pulang dri kem tersebut mnceritakan tntng aktiviti dn pengalamn mereke disana.."Ya Allah hnya engkau yg mmpu mngmbirakan hatiku"..itula doa yg kluar ketika itu...
tp aku msih lg tertanya2 knp aku perlukan suntikan vaksin tersebut??
akhirnya aku menmui jawapan apabila doa aku dterima Allah swt kerna keluarga aku dijemput olehNYA untuk mnziarahi rumahNYA...
alangkah gembiranya hatiku ketika itu...
lantas aku pun mempersediakan diri aku..kerana rase rindu untuk kesana hadir dngn kuat sgt...
ketika aku berada di KLIA..htiku bergetar dng bgitu lju sgt..shinggakan aku tidak berdaya untuk mnahannya lg..
akhirnya berlepasla kami sekeluarga dri Kuala Lumpur menuju ke Jeddah(nenek tua)..
perjalanan mngmbil mase yg sngt lame slame 8jam 40minit..dn berlaku juga gngguan perubhan waktu..
setibanya kami disane ketika itu tepat jam 1900 waktu jeddah..Pengurusan imegresen disana agak perlahan kerana kesesakkan pendatang dri luar dn kekeurngn anggota yg bertugas..mngmbil mase yg sngt lame shinggkan 3jam kami terpaksa beratur untuk disahkan pasport dn visa...
selesai shaja pengurusan pasport kami trus berjumpa dengn ustaz yg bertugas mngndalikan urusan kami di madinah al munawwarah nnti..
Ustaz yg berasal dri indonesia ini bnyk mmberi kai tnjuk ajar..beliau juga seorng pelajar di universiti madinah..
kami bertolak dri jeddah Airport menuju ke Madinah..perjalanan mngmbil mase 2jam...perkara yg mnakutkan aku ketika tue adlah cre pemanduan org arab nie berbeza dgn kite..
boleh dkatekan lg xtremla..lajunye mmg xingt..akhirnya tibela kami ke masjid tercntik dlm hidup aku yg pernah aku lihat..iaitu Masjidil Nabawi..dlm lngkungn jam 0300...
Ketika itu org berpusu2 ke masjid kerana azan subuh akn kemundang sebntar je lagi..akan ku smbung cerita ku di madinah nnti...

Inila gmbar aku ketika berada di Masjidil Nabawi...

2 comments:

  1. alhamdulillah, dah jejak ko kat sana.doakan aku, u sempat mnjadi tetamuNya suatu hari nnt. :)

    ReplyDelete
  2. insyallah..hani aku pun tgh berdoa agar stu hari aku dpt kesane lg untuk tunaikan haji bersama dgn istri ku nnti..insyallah..

    ReplyDelete