Quran Explorer - [Sura : 32, Verse : 1 - 30]

Sunday, October 24, 2010

nature

salam...sebenarnya asal aku sign up blogger nie 3 thun lpas adlah untuk mmberi ksedaran tntng alam semulajadi nie..so hmpir 3 thun Alhamdulillah dpt jua aku terbitkn..

kejadian alam semulajadi..pernah x kita terfikir tntngnya...
bagaimana bumi ini terbentuk..bagaimana ade bulan dn matahari..
adekah kite tertnya??
dri segi sains..merujuk kepada Kingfisher Books published on 1993 tittle Planet earth..

The birth of Earth

The earth was formed at the same time as the Sun and the other planets in the Solar System.About 4.6 billion years ago, a rotating cloud of dust and gas, called a nebula, contracted under the pull of  gravity..the pressure and temperature at the centre of nebula became so great it triggered a nuclear reaction.Some of the hydrogen in the cloud fused into helium, releasing great amounts of energy.This was the birth of Sun.Farther from the centre, material surrounding the Sun cooled and collided, building up into larger bodies,which eventually became the planets.

    The earth datafile:
  • Diameter at poles:12,713 km
  • Diameter at Equator: 12,756 km
  • Circumference (distance around the Earth at Equator): 40,091 km
  • Volume: about one thousand billion cu km
  • Mass: 5.9 thousand billion billion tonnes
  • Average density: 5.5 (water=1)
  • Surface area: 510 million sq km (1993 detail)
  • Percentage of surface area covered by water: 71 percent
  • Age: 4.6 billion years (from 1993)
  • Age of the oldest-known rocks: 3.7 billion years (from 1993)
  • Distance to the Moon: maximum 406,697km,minimum 356,400 km
  • Average distance to the Sun: 152 million km
  • Average distance to the crust: 20 km
  • Average distance to the mantle: 2800 km
  • Average distance to the core: 6964km
  • Temperature at the centre: 4500 celcius
so itula melalui sains yg bnyk dimonopoli oleh kajian2 dripada org2 yg bukan islam..Padahal pada hakikat yg sebenar bnyak ilmuan2 islam yg mngasaskan kajian mengenai planet bumi dn alam semesta..wujudnya pendita2 islam dri kelahiran cendiakawan andalusia yang bnyk mngasaskan ilmu hisap astronomi dn peruban..
Dri smber Al-Quran jg mnceritkn tntng alam..seperti Surah Ash-Sams(matahari) bhawa Allah menerngkan fungsinya kepada manusia..



Ash-Shams
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani
Demi matahari dan cahayanya yang terang-benderang; (1) Dan bulan apabila ia mengiringinya; (2) Dan siang apabila ia memperlihatkannya dengan jelas nyata; (3) Dan malam apabila ia menyelubunginya (dengan gelap- gelita), (4) Demi langit dan Yang membinanya (dalam bentuk yang kuat kukuh yang melambangkan kekuasaanNya); (5) Serta bumi dan Yang menghamparkannya (untuk kemudahan makhluk-makhlukNya); (6) Demi diri manusia dan Yang menyempurnakan kejadiannya (dengan kelengkapan yang sesuai dengan keadaannya); (7) Serta mengilhamkannya (untuk mengenal) jalan yang membawanya kepada kejahatan, dan yang membawanya kepada bertakwa; (8) Sesungguhnya berjayalah orang yang menjadikan dirinya yang sedia bersih bertambah-tambah bersih (dengan iman dan amal kebajikan), (9) Dan sesungguhnya hampalah orang yang menjadikan dirinya yang sedia bersih itu susut dan terbenam kebersihannya (dengan sebab kekotoran maksiat). (10) (Ingatlah), kaum Thamud telah mendustakan (Rasulnya) dengan sebab perbuatan derhaka mereka yang melampaui batas; (11) Ketika orang yang paling jahat di antara mereka menerima perintah dari mereka (supaya membunuh unta yang menjadi mukjizat), (12) Maka berkatalah Rasul Allah (Nabi Soleh) kepada mereka: (Janganlah kamu ganggu) unta betina dari Allah itu dan (janganlah kamu menyekatnya daripada mendapat) air minumnya (supaya kamu tidak ditimpa azab)! (13) (Setelah Nabi Soleh memberi amaran) lalu mereka mendustakannya serta menyembelih unta itu. Dengan sebab dosa mereka, maka Tuhan menimpakan mereka dengan azab yang membinasakan serta Dia meratakan azab itu meliputi mereka (sehingga punah-ranah semuanya). (14) Dan Allah tidak hiraukan kesudahan (mereka) yang demikian, (kerana itu adalah balasan yang adil). / (15) 
 

demikian perumpamaan yg dpt djelaskan tntng bumi yg Allah jdikan bukn untuk kite bermegah2..tp lebih mndekati kepadanya..
telah diriwayatkan mngnai kejadian alam yg berlaku dlm seminggu..seperti mane kajian yg telah aku citerkan diatas bhwa bumi serta planet y laen tercipta dlm mse yg smer.. jesteru..kita sebagai ummah pilihan..ummah yg telah diajarkan tntng mnghargai...
hargaila kurniaan Allah ini dengan baek..sedangkan Allah telah mengamanahkn kita sebuah planet untuk kite peliharanya..bagaiman yg telah di sebut.."telah aku mnciptakan khalifah d muka bumi ini...kita adlah hambanya yg berhak untuk mnjaganya..
kerna itu adalah sbhagian dripada amanah Allah...sma2 kite mnghyatinya...

insyAllah ader mase aku akn kngsikn lg mengenai bumi adalah sementre...hingga bertemu kembali...
ilalliqa'...
maaf jika ader yg tersalah kerna yg baek itu dtng dri Allah dn lemah itu adlah dtng dri dri aku sndri...maasalamah.. 

No comments:

Post a Comment